Sunday, October 10, 2010

Jurnal Refleksi Minggu ke-11

ssalamualaikum dan selamat sejahtera.

Pada minggu ke-11, sesi kuliah Muzik Tradisional Malaysia berjalan dengan adanya dua pembentang oleh dua kumpulan masig-masing membentangkan seni muzik Ghazal. Sebelum saya mengikuti kuliah pada minggu ini, pengetahuan saya terhadap Ghazal tidak begitu mendalam.


GHAZAL

Ghazal itu sendiri berasal daripada tanah arab yang biasanya dimainkan seiring dengan persembahan  nyanyian dan ada juga ditarikan dengan tarian zapin. alat muzik yang menjadi tunjang kepada muzik Ghazal adalah gambus yang menghasilkan nada melaui petikan tali.


Seperti pempentangan yang lepas,  pembentangan ini juga membincangkan objektif seperti sejarah dan bagaimana muzik ini datang ke Malaysia, pengaruh dan kesan, alat-lat muzik yang digunakan serta elemen-element muzik yang terdapat dalam  seni tradisional tersebut.

Sebagai imbasan kembali, antara perkara-perkara yang telah dibentangkan tersebut, telah banyak memberikan saya pengetahuan yang begitu berguna dalam seni tradisonal Ghazal dan  di Malaysia itu sendiri. Sebagai inisiatif untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan saya tentang seni tradisional ini, saya akan terus mencari gali bagi memastikan saya tidak menjadi katak di bawah tempurung dalm bidang ini. 


1 comments:

~cikshue~ on October 31, 2010 at 11:42 PM said...

good trying..tahniah=)

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 AMIRULAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template