Saturday, August 7, 2010

Jurnal Refleksi Minggu ke-4

 Pada minggu keempat, sesi pengajaran dan pembelajaran lebih menarik melalui pendekatan induksi dan kaedah yang selesa untuk kefahaman saya. Pendedahan kepada jenis-jenis wayang kulit, alat muzik yang digunakan serta persamaan serta perbezaan di antara setiap jenis wayang kulit memberikan saya lebih luas pengetahuan tentang wayang kulit.



Mengikut pengetahuan saya sebelum mengikuti topik ini, wayang kulit ini adalah salah satu hiburan yang hanya popular di kampung-kampung serta hanya terkenal di Kelantan, yang dimainkan oleh sekumpulan pemain wayang kulit termasuklah tok dalang dan sebagainya. Selain itu, saya juga mengetahui tentang acara buka panggung yang diselitkan dengan aspek ritual bertujuan untuk memastikan kelancaran  permainan wayang kulit itu sendiri. Patung-patung yang digunakan dalam wayang kulit ini juga memainkan peranan yang berlainan dan kita saya dapat melihat perbezaannya dengan melihat kepada jenis-jenis patung itu sendiri.

Pada sesi pembelajar minggu ke-4, saya ingin dan dapat mengetahui asas objektif pembelajaran dalam wayang kulit termasuklah jenis-jenis wayang kulit yang terdiri daripada wayang kulit jawa, wayang kulit gedek, wayang kulit melayu, dan wayang kulit jawa. Selain itu, saya juga, saya juga dapat mengetahui tentang alat-alat muzik yang dimainkan pada setiap jenis wayang kulit berpandukan kepada objektif kedua pembelajaran minggu ini. Seterusnya saya dapat mengetahui perbezaan pada setiap wayang kulit itu melalui alat muzik yang dimainkan, bahasa yang digunakan, serta patung-patung yang digunakan. Persamaan yang terdapat pada keempat jenis wayang kulit dapat dilihat antaranya ialah terdapatnya pengaruh serta isi cerita yang dalam Hikayat Ramayana dan Mahabrata.
Samad Ore Kebal

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 AMIRULAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template